Menu

Ajax Media

De media-afdeling van Ajax maakt alle content die we via de officiële Ajax-kanalen met de wereld delen. Hiervoor gebruiken we verschillende online en offline communicatieplatformen. Zoveel mogelijk binding en maximaal bereik, dat is ons doel. De afdeling maakt per platform specifieke items om alle verschillende doelgroepen optimaal te bereiken.

Cocreatie met partners en sponsoren

Ajax Media doet verslag van alles wat er binnen de club gebeurt. Zowel voor als achter de schermen. Van het eerste elftal tot Ajax Vrouwen, en van Onder 19 tot Jong Ajax. Rondom deze teams maakt de redactie allerlei verschillende verhalen. Cocreatie met partners en sponsoren is een andere belangrijke pijler. Het enorme bereik van de Ajax-kanalen biedt veel mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan alle kruisbestuiving op mediagebied met hoofdsponsor Ziggo. Verder is ABN AMRO de logische partner om content over de jeugdopleiding te ontwikkelen. En samen met adidas maken we elk jaar unieke content voor de introductie van het nieuwe shirt. Daarin zie je de grote (media)waarde van de Ajax-kanalen: we kunnen zowel de achterban goed informeren als de sponsoren exposure bieden.

Ajax TV

Ongeveer de helft van het mediateam is bezig met videoproducties. Die video’s verschijnen op Ajax.nl, in de Ajax App, op het onlangs vernieuwde YouTube-kanaal en op al onze social media. Verder produceert Ajax Media iedere werkdag een kwartier Ajax TV op FOX Sports en 3 documentaires per seizoen. De docu over André Onana was vorig seizoen een bijzondere productie; we volgden de doelman zowel in Nederland als in zijn geboorteland Kameroen. Hij gaf de Ajax-fans een unieke kijk in zijn leven. Op vrijdagavond heeft Ajax Media een eigen programma op Ziggo Sport: Inside Ajax. Dit nemen we op in de eigen studio op sportcomplex de Toekomst.

Social media

De Ajax-fans komen dankzij social media dichter bij de spelers. Dat vergroot de interactie tussen club en de achterban. Dit geldt ook voor YouTube. Het Ajax-kanaal kreeg het afgelopen seizoen een facelift en bereikte afgelopen seizoen de mijlpaal van 250.000 abonnees. Het mediateam koos bewust voor een andere koers op YouTube. Dankzij een speciale, afwijkende vormgeving wordt vaker interactie met fans gezocht. Ze kunnen tijdens trainingskampen bijvoorbeeld kiezen welke speler ze tijdens een training volgen. Qua views op YouTube kan Ajax zich met Europese topclubs meten.

Video’s worden steeds belangrijker en hebben dankzij alle verschillende Ajax-platformen een enorm bereik. Naast YouTube, Ajax.nl en de eigen tv-uitzendingen via Ziggo Sport en FOX Sports heeft Ajax via Facebook wereldwijd 2,5 miljoen volgers, via Twitter bijna een miljoen, via Instagram ruim 725.000. Met Snapchat erbij zijn dat enorme mogelijkheden om de Ajax-fans te binden. Verder zijn er nog aparte kanalen voor specifieke doelgroepen die eSports, Ajax Vrouwen en Ajax Business willen volgen. Via social media bereikt Ajax meer mensen dan via de website en App. Maar dat neemt niet weg dat Ajax.nl een belangrijke pijler blijft. Het hoort bij elkaar.

Print

Binnen de printtak van Ajax ligt de focus al een tijd niet meer op magazines en programmaboekjes. We richten ons juist op de uitgave van speciale boeken. Het Ajax-jaarboek/Encyclopedie beleefde afgelopen seizoen zijn 25-jarig jubileum. Samen met boekenpartner Kick uitgevers brengt Ajax nog meer eigen boeken uit. Zo zijn er het Ajax Receptenboek (in opdracht van de Ajax Foundation), Rood en Wit wordt kampioen (100 jaar landstitels) en een bijzonder boek ter ere van de 80e verjaardag van Sjaak Swart.

< eSports
Wedstrijdorganisatie >