Menu

Marketing

De afdeling Marketing verzorgt de commerciële communicatie van Ajax naar de verschillende doelgroepen. Een aantal opvallende activiteiten van afgelopen seizoen op een rij:

Kaartverkoop

In het seizoen 2017 – 2018 is een recordaantal seizoenkaarten verkocht. In totaal verzekerden 40.396 Ajacieden (dit aantal is exclusief business seats en skyboxen) zich van een plek in het stadion. Dit was een absoluut record voor de club.

In de Nederlandse competitie konden we bijna iedere wedstrijd op een uitverkocht huis rekenen. Bijna alle wedstrijden waren uitverkocht. In totaal zijn er gemiddeld per wedstrijd 10.583 losse kaarten verkocht.

De totale omzet is uitgekomen op ruim € 13,1 miljoen voor de verkochte seizoenkaarten en € 4,7 miljoen voor de losse verkoop.

De vakken 424 en 425 van de Johan Cruijff ArenA waren ook dit jaar weer speciaal beschikbaar voor families met (jonge) kinderen.

Brandbook

Dit seizoen ontwikkelden we een meerjarige digitale marketingstrategie. Een onderdeel hiervan is het brandbook. Dit document beschrijft de manier waarop en de vorm waarin Ajax communiceert richting fans. De woorden ‘Waarderen’ en ‘Inspireren’ staan centraal richting elke Ajacied.

Matchday-uitingen

Dit jaar introduceerde het team Concept & Design de Matchday-visual. De ochtend van de wedstrijd verspreidden de officiële social media-kanalen van Ajax deze visual. De uiting was een creatieve manier om een tegenstander of speler van Ajax extra te belichten. Doel: onze fans de dag van de wedstrijd inspireren.

Verrassen door Fancare

Eén van de onderdelen van het brandbook is dat we fans meer willen waarderen. Het team Ajax Fancare geeft hier als één van de afdelingen handen en voeten aan. Een voorbeeld is dat we sinds het seizoen 2017-2018 alle jarige seizoenkaarthouders tijdens een thuiswedstrijd verrassen.

Ook zetten we zoveel mogelijk fans in het zonnetje bij hun eerste wedstrijdbezoek. Kinderen krijgen bijvoorbeeld een foto en een certificaat voor hun #AjaxDebuut. Een groot succes. Daarom pakken we dit Ajax-debuut voor fans het komende seizoen op grotere schaal op.

< Business Relations
Merchandising >