Menu

Omzet

Voetbal

De voetbalomzet is ten opzichte van boekjaar 2016/2017 gedaald met € 21,2 miljoen, van € 55,6 miljoen naar € 34,4 miljoen.

De belangrijkste oorzaken zijn:

  • Recettes competitie, nationale beker en vriendschappelijke wedstrijden
    De totale omzet van € 4,7 miljoen uit losse kaartverkoop is met € 0,7 miljoen gedaald.. De recettes competitie zijn gedaald met € 0,9 miljoen, door verminderde beschikbaarheid van losse wedstrijdkaarten vanwege gestegen seizoenkaartverkoop. In de bekercompetitie werd in Amsterdam geen wedstrijd thuis gespeeld, de inkomsten bleven gelijk op € 0,3 miljoen.
    De recette uit vriendschappelijke wedstrijden bedraagt € 0,2 miljoen.
  • Recettes Europese competities
    De recettes van de Europese competities zijn gedaald met € 8,4 miljoen door uitschakeling in de play-off voor het UEFA Europa League toernooi.
  • Premies Europese competities
    In het kader van de Europese voorronde en play-off wedstrijden is € 1,1 miljoen aan premies verdiend. In het seizoen 2016/2017 was dit € 15,5 miljoen.

    Europese competities
    De omzet gerelateerd aan deelname aan UEFA competities bedraagt in totaal € 3,2 miljoen.

    Jaarkaarten
    De omzet uit totaal verkochte jaarkaarten bedraagt € 24,7 miljoen, een stijging van € 2,6 miljoen.
    Samen met het aantal uitgegeven seizoenkaarten komt het totaal aantal uitgegeven jaarkaarten op 43.544 stuks.
    Het gemiddeld aantal afgenomen plaatsen per wedstrijd in de nationale competitie bedraagt 50.979.
  • Seizoenkaarten
    In het boekjaar 2017/2018 bedraagt de omzet van seizoenkaarten € 13,1 miljoen, € 1,8 miljoen meer dan vorig boekjaar. Het betreft het uitgeven van 40.396 seizoen-kaarten door Ajax Amsterdam, 4.036 meer dan het jaar ervoor. Ajax heeft in het seizoen 2017/2018 een indexatie van 1,2% op de prijzen toegepast.
  • Business seats en skyboxen
    De omzet van business seats bedraagt € 7,9 miljoen. Een stijging van € 0,8 miljoen. De omzet van skyboxplaatsen is met € 0,1 miljoen gestegen naar € 3,8 miljoen.
  • Indirecte wedstrijdbaten
    De indirecte wedstrijdbaten bedragen in totaal € 1,8 miljoen. In deze omzet zijn onder meer de vergoedingen voor het beschikbaar stellen van spelers aan nationale elftallen voor € 1,0 miljoen, de vergoeding voor het uitlenen van spelers van € 0,1 miljoen, alsmede de cateringopbrengsten van € 0,4 miljoen opgenomen.

Partnerships

De omzet uit partnerships bedraagt € 28,9 miljoen, een daling van € 0,2 miljoen ten opzichte van vorig boekjaar. De vaste inkomsten zijn gestegen, onder andere door verbeterde contracten met PCI en Mercedes. Nieuwe partners zijn Guangzhou, HPE, Effektief groep, Hikvision en eSports partners Subway en PayPall. De variabele inkomsten zijn gedaald veroorzaakt door het ontbreken van bonussen voor het spelen in Europees verband.

Televisie

Deze omzet, bestaande uit televisie- en internetinkomsten, ten bedrage van € 11,4 miljoen, kent een daling van € 3,2 miljoen. De televisieopbrengsten uit de nationale competities zijn € 9,7 miljoen. De Europese televisieopbrengsten zijn gedaald met € 3,8 miljoen.

Merchandising

De stijging in de omzet van merchandisingartikelen bedraagt € 0,5 miljoen van € 13,6 miljoen naar € 14,1 miljoen door hogere verkoop van de uit- en thuiscollectie adidas en door de opening van het filiaal Kalverstraat.

Overige baten

De overige baten ten bedrage van € 3,1 miljoen, kennen een daling van € 2,2 miljoen onder meer door minder arrangementen voor Europese wedstrijden en lagere beëindigingsvergoedingen voor personeel.

< Dataprivacy
Bedrijfslasten >